toqki

Jangan bersedih, kerana kesedihan itu akan membuat harta yang tersimpan di istana-istana Anda yang megah, dan di dalam kebun-kebun Anda yang hijau itu hanya akan menambah kecemasan dan kesedihan Anda sahaja


Jangan bersedih, kerana kesedihan itu akan membuatkan ubat yang diberikan doktor, dijual di farmasi, dan dos ubat yang diberi seorang doktor tidak akan pernah membahagiakan diri Anda. Apalagi bila anda masih menanamkan kesedihan dalam hati, menggantungkan kesedihan di dalam kedua kelopak mata, membiarkan diri Anda untuk dimasuki kesedihan itu, dan menyusupkannya di bawah kulit, maka semuanya itu akan jadi sia-sia.



Jangan bersedih, kerana Anda masih memiliki do’a. Anda boleh bersimpuh di depan pintu-pintu Tuhan Yang Maha Kuasa, dan Anda bisa memperoleh ketenangan di depan pintu-pintu Sang Raja Diraja. Anda juga masih memiliki waktu sepertiga akhir malam dan masih mampu menempelkan dahi ke tanah, bersujud.

Jangan bersedih, kerana Allah telah menciptakan bumi dengan segala isinya, telah menumbuhkan taman-taman yang memberikan pemandangan indah, kebun-kebun yang berisikan tumbuh-tumbuhan yang indah dan rimbunan untukmu, bintang-bintang bercahaya, hutan belantara, dan sungai-sungai.



Oh indahnya semua itu!!!

Jangan bersedih, kerana Anda masih dapat minum air yang jernih, menghirup udara yang segar, berjalan di atas kedua kaki tanpa menggunakan alas kaki, dan Anda masih dapat tidur nyenyak di malam hari.

Perbanyaklah membaca istighfar agar anda menemukan jalan keluar, mendapatkan ketenangan batin, harta yang halal, dan keluarga yang soleh.

Sabda Baginda sollahua'laihi wasalam :


“Barang siapa yang memperbanyak istighfar, nisaya Allah akan memberikan jalan keluar untuk setiap kecemasan dan akan membukakan pintu keluar dari setiap kesempitan”

Cetak Artikel Ini
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

Label:saya | edit post
3 Responses
  1. balqissy Says:

    oh.kadang-kadang, sedih tak diundang, tapi ia tetap menjengah hati bila terfikirkan dosa silam. risau, takut.mungkin.


  2. "wala tahinu wala tahzanu waantumul a'launa in kuntum mu'minin..."

    al Quran ada byk ayat penawar...ada penawar untuk kesedihan...dan mcm2 lagi...smg diri kita sentiasa dekat dgn al Quran.


  3. toqki Says:

    Betul tu kak afzan

    Kita tak perlu rasa sedih dan merana.
    Kita adalah muslim
    Kita ada aqidah
    Kita percaya Allah itu selalu ADA


Post a Comment