toqki

salam..

Maaf lama xupdate blog, bkn malas..tp xsempat nk online langsng@tongue
yela busy la kununnye..bersiap nk blk mesir.beli itu, beli ini, bungkus itu dan ini..
akhirnye masa utk bersama blog tcinta terabai bak kata pepatah hidup segan, mati xmau..btol ke?Photobucket
Oleh yg demikian, toqki menyempatkan jugalah update blog ni...walaupun dah mcm2 peristiwa
menarik yg blh dkongsi, tp xdpt dkongsi:snow32:

(di bahrain)

Alhamdulilah..slmt smpi jgek toqki dan anas adik toqki ke bumi kinanah mesir. Bumi mesir xde yg berubah, tp org di mesir ade yg berubah..samada berlaku perubahan pada fizikal maupun mental.dua2 adePhotobucket


Byk bende benarnye toqki nk kongsi, tapi rasa mcm xsempat nk isi hari ni.. mngkin lain waktu toqki sertakan cerita yg blh dkongsi pd lain hari (cerita xblh kongsi, biarlah rahsia.) ..lg pon kemudahan tenet dh mudah skrg ni, xperlu ke cc.Dunia dhujung jari kaki andaPhotobucket

toqki: rindu ummy dan ayah

Teruskan bacaan anda..
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

toqki


Aduss, mak eii..pening toqki:snow33: ape kejadahnya mamat sekor ni dpt gelaran datuk

apalah jasa mamat ni, smpi dpt gelaran datuk, penin..penin...Sick teramatlah tdk paham makhluk mcm shah rukh khan ni, yg xde ape jasa pada bangsa, negara apatah lg agama!!! blh dpt pingat.

Kt luar tu berlambak, berlana , rakyat malaysia yg berjasa berhak dpt pingat..drpd beri pingat ke 'kakah' ni , lbh baik bg toqki@sinchan

toqki: makin xpaham dgn kerajaan Malaysia lening(skrg)

Teruskan bacaan anda..
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

toqki

"Abang, minta izin untuk nikah seorang
lagi,"

Aliyah yang sedang melipat kain,
terdiam seketika. Mungkin terkedu.

Adakah pendengarannya kian kabur
lantaran usianya yang kian beranjak.

Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di
dalam TV, sementelah TV juga

dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV
sedang menayangkan iklan Sunsilk,

mustahil sudah ada siri baru iklan
Sunsilk? Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf
Mukmin, kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap
dilipat di tepi, bangun lantas menuju

ke dapur. Langkahnya diatur tenang.
Segelas air sejuk diteguk perlahan.

Kemudian dia ke bilik Balqis,
Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya,

mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk
tidur. Dahulu, semasa puterinya

kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan
suaminya. Kini, anak-anak kian

beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik
putera bujangnya yang berdua, si

kembar, Solehin dan Farihin.

Pengabisannya dia kembali kepada
suaminya. Asraf Mukmin hanya diam,

membatu diri. Dia amat mengenali
isterinya. Jodoh yang diatur keluarga

hampir 16tahun yang lepas
menghadiahkan dia sebuah keluarga yang

bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah.
Namun, kehadiran Qistina, gadis

genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir
kesetiausahaan di jabatannya

benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau. Aku
rasa kau mampu untuk beri makan

2 keluarga," sokongan Hanif, teman
sepejabat menguatkan lagi hujah

apabila dia berdepan dengan Aliyah.

"Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis
sanggup bermadu jika itu yang

ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis
perlukan seseorang yang mampu memimpin

Qis," masih terngiang-ngiang bicara
lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya
punggung dia di rumah. Pagi-pagi,
seusai

solat subuh, cepat-cepat dia bersiap
untuk ke pejabat. Tidak seperti

kelaziman, dia akan bersarapan
berjemaah bersama isteri dan anak-anak.

Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran
Bumi Kenyalang benar-benar

menjerat hatinya.

"Abang, Aliyah setuju dengan
permintaan abang. Tapi, Aliyah nak
berjumpa dengan wanita tu,"

Lembut dan tenang sayup-sayup suara
isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan

seorang yang panas baran. Aliyah
terlalu sempurna, baik tetapi ahh

hatinya kini sedang mengilai wanita
yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia
bersama Aliyah selama 1 hari saja,

boleh?" pelik benar permintaan
isterinya. Hendak dipengapakan apakah

buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia
menganguk, tanda setuju. Sebab, dia

yakin isterinya tidak akan melakukan
perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya
bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah

isterinya itu wanita lain, alamatnya
perang dunia meletus lah jawabnya.

Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu
zaman dulu-dulu. Zaman sekarang

ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat
dia kisah seorang tentera yang

disimbah dengan asid, gara-gara
menyuarakan keinginan untuk menambah

cawangan lagi satu. Kecacatan seumur
hidup diterima sebagai hadiah

sebuah perkahwinan yang tidak sempat
dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman

daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan
isteri abang," terjegil bulat mata Qis
yang berwarna hijau.

"Kak Aliyah yang minta," masih lembut
dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan
Qis?"

"Takutlah Qis, silap haribulan dia
bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin.

"Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu
orangnya. abang dah lama hidup

dengannya. abang faham,"

Qistina mengalih pandangannya. Mahu
apakah bakal madunya berjumpa

dengannya? Dia sering disogokkan
dengan pelbagai cerita isteri pertama

membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina
lah. Jangan haraplah jika nak

membuli aku. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina
bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia

merindu. Puas dicuba untuk menghubungi
Qistina, namun tidak berjaya.

Rakan serumah menyatakan mereka
sendiri tidak mengetahui ke mana

Qistina pergi.

Genap seminggu juga peristiwa dia
menghantar Qistina untuk ditemuduga

oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta
oleh Aliyah bermunajat di masjid

Putra. Di masjid itu, hatinya benar-
benar terusik. Sekian lamanya dia

tidak menyibukkan dirinya dengan
aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina,
saban malam dia akan bersama

dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah
dengan kariah masjid. Kemudian

menghadiri majlis kuliah agama.
Membaca AlQuran secara bertaranum itu

adalah kesukaannya. Namun, lenggok
Qistina melalaikannya. Haruman

Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya
benar-benar sunyi. Sunyi dengan

tasbih, tasmid yang sering dilagukan.
Seharian di Masjid Putra, dia

cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang
dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung

Seputih. Asraf Mukmin yang asyik
dengan berzanji. Menitis air matanya.

Hatinya masih tertanya-tanya, apakah
yang telah terjadi pada hari itu.

Aliyah menunaikan tanggungjawabnya
seperti biasa. Tiada kurangnya layanan

Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci
untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

buzz buzz... sms menjengah masuk
ke kantung inbox hensetnya.

"Qis minta maaf. Qis bukan pilihan
terbaik untuk abang jadikan isteri. Qis

tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu
jadikan diri Qis sehebatnya untuk

bersama abang,"

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul
besar.



Kepada:

Asraf Mukmin,

Suami yang tersayang...



Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul
berwarna cokelat yang hampir

saiz

dengan A4 itu dibuka perlahan.



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah
Lagi Maha Pengasihani,

Salam sejahtera buat suami yang
tercinta, moga redhaNya sentiasa

mengiringi jejak langkahmu.



abang yang dikasihi,

Genap seminggu sesi temuduga yang
Aliyah jalankan pada Qistina. Terima

kasih kerana abang membawakan Aliyah
seorang calon madu yang begitu

cantik.

Di sini Aliyah kemukakan penilaian
Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model,
dia memang mengalahkan Aliyah

yang

sudah tidak nampak bentuk badan. Baju-
bajunya memang mengikut peredaran

zaman. Tapi, Aliyah sayangkan abang.
Aliyah tak sanggup abang diheret ke

neraka kerana menanggung dosa.
Sedangkan dosa abang sendiri pun, masih

belum termampu untuk dijawab di
akhirat sana , apatah lagi abang nak

menggalas dosa orang lain. Aliyah
sayangkan abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak.
Memang pandai dia masak, apatah

lagi

western food. Tapi, Aliyah sayangkan
abang. Aliyah tahu selera abang hanya

pada lauk pauk kampung. Tapi tak
tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera

abang sudah berubah. Tapi, Aliyah
masih ingat lagi, masa kita sekeluarga

singgah di sebuah restoran western
food, abang muntahkan semua makanan

western food tu. Lagi satu, anak-anak
kita semuanya ikut selera ayah

mereka. kasihan nanti, tak makan lah
pula anak-anak kita. Aliyah

sayangkan

abang...

3. aliyah ada mengajak dia solat
berjemaah. Kelam kabut dibuatnya.

Aliyah

minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia
akan menjadi ibu pada zuriat abang

yang lahir, jadinya Aliyah harapkan
dia mampu untuk mengajar anak-anak

abang nanti untuk menjadi imam dan
imamah yang beriman. Tapi, kalau dia

sendiri pun kelam kabut memakai
telekung... Aliyah sayangkan abang...



abang yang disayangi,

cukuplah rasanya penilaian Aliyah.
Kalau diungkap satu persatu, Aliyah

tak terdaya. abang lebih memahaminya.
Ini penilaian selama 1 hari, abang

mungkin dapat membuat penilaian yang
jauh lebih baik memandangkan abang

mengenalinya lebih dari Aliyah
mengenalinya.



abang yang dicintai,

Di dalam sampul ini ada borang
keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah

tandatangan. Juga sekeping tiket
penerbangan MAS ke Sarawak.Jika

munajat

abang di Masjid Putra mengiayakan
tindakan abang ini, ambillah borang
ini,

isi dan pergilah kepada Qistina. Oh
ya, lupa nak cakap, Qistina telah

berada di sawarak. Menunggu
abang...Aliyah sayangkan abang...



Tetapi jika abang merasakan Qistina
masih belum cukup hebat untuk

dijadikan

isteri abang, pergilah cari wanita
yang setanding dengan Aliyah... Aliyah

sayangkan abang.



Tetapi, jika abang merasakan Aliyah
adalah isteri yang hebat untuk abang..

tolonglah bukakan pintu bilik ni.
Aliyah bawakan sarapan kegemaran abang,

roti canai..air tangan Aliyah.



Salam sayang,

Aliyah Najihah binti Mohd Hazery



Tangannya pantas membuka pintu
biliknya. Di situ berdiri Aliyah
Najihah

bersama-sama hidangan sarapan pagi
kegemarannya. Dia tersenyum!



Benar, tiada isteri sehebat Aliyah
isterinya!!!!!"

Teruskan bacaan anda..
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

toqki

Jeng2...slot siapa anda kali ini, toqki nk bwk satu kajian berkenaan identiti sbnr anda:snow20:
Percayakah anda gaya tidur ssorg melambangkan sikap dan pe'el perangainya??
Jom kita cuba check!!Smile


Secara purata jika dalam tempoh seminggu anda mengamalkan satu gaya tidur selama 5 malam, itulah gaya tidur yang melambangkan peribadi anda.

JANIN PENUH (gaya tidur merengkok)
Anda seorang yang sangat sensitive dan pemalu. Anda ingin yakin betul sebelum menghabiskan tenaga kepada seseorang atau projek tertentu. Pasangan sesuai anda ialah pemuda yang boleh memberi ketenangan perasaan kepada anda. Kalau pemuda ini anda temui, anda sangat bahagia.

TERLUNGKUP (Biasanya dengan tangan menekuk di bawah kepala)
Anda orang yang sangat teratur, bertenaga, rajin bangun pagi bagi menghadapi kehidupan. Bagi anda segala sesuatu harus dirancang dengan teliti. Anda membenci sesuatu yang mengejutkan. Kekasih yang suka bersikap jinak-jinak merpati membuat anda sering geram. Jadi, carilah pasangan yang mahu bekerjasama dengan cara yang anda kehendaki.

PARUH JANIN (Anda tidur dengan lengan dekat ke tubuh dan kaki agak menekuk)
Hidup anda terasa nyaman dan siap mencari peluang baru. Itu kerana anda yakin mampu menerima ramai orang. Anda seorang yang boleh berkompromi. Bagi kebanyakan orang, anda sangat menarik kerana mempunyai sikap sensitive terhadap perasaan orang lain. Anda lebih suka mengambil sikap terbuka berbanding menyimpan di dalam hati.

ROYAL (Tidur terlentang)
Anda penuh percaya diri, yakin dan berasa selesa kerana menjadi perhatian. Biasanya gaya ini dimiliki oleh anak tertua atau terkecil dalam keluarga dan selalu memilih pekerjaan bersikap kreatif. Dalam urusan cinta, anda perlu berasa bebas, kalau tidak, anda susah hati.

FLAMINGO (Posisi miring dan agak terlungkup dengan satu lutut menekuk sedang yang lain lurus)

Anda mudah bersahabat, tetapi juga bersikap bergantung kepada orang lain. Bagi anda hidup itu mengasyikkan kerana pengalaman. Dalam berkomunikasi, anda kurang mahir. Anda cenderung memendam masalah sehingga masalah menimbun.

PENUNGGANG (Sebarang posisi dgn satu tangan menyentuh bahu yg lain atau kaki menekuk hingga lutut saling bersentuhan)
Anda ingin bereksperimen dalam hidup. Namun anda sukar menyampaikan keinginan hati. Bahkan kadang sampai tak tersentuh. Kejayaan mudah menghampiri anda.

ha! mcm mne percaya x? toqki tidur gaya ape ek?@ngiler

Teruskan bacaan anda..
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

toqki

Dulu masa di maahad, toqki ade baca kajian yg dilakukan oleh siapa ntahGrin, toqki pon xtau. Cuma bila diteliti kajian tu..ada jugalah kebenarannya..maybe ada yg pernah baca dan tahu semua ni. Tapi xsalah kita kongsi kan??Smile


Tersebutlah barangsiapa yg dilahirkan pada bulan :

Januari

- Mudah jatuh cinta terhadap individu yang mempunyai daya tarikan
- Mudah melupakan perasaan cinta terhadap orang yang dicintai sekiranya dikhianati
- Sukar setia pada yang satu.
- Pandai mengambil hati pasangannya tapi mudah melukai pasangannya
- Selalu berdiam diri ketika bertemu dengan pasangannya.
- Bersikap romantik tapi tidak pandai memperlihatkannya.
- Sikap cemburu yang tinggi terhadap pasangannya tapi tidak kisah sekirannya
pasangannya cemburu terhadapnya.
- Bakal jadi seorang bapa atau ibu yang penyayang.
- Pasangan ideal untuk individu yang lahir dalam bulan Januari selalunya dilahirkan dalam bulan 3, 6,8,11.
- Kebanyakan bangsa Cina yang ramai lahir dalam bulan ini.

Febuari

- Sukar untuk jatuh cinta tapi mudah untuk mengkhianati pasangan.
- Amat hormat kepada pasangan.
- Amat suka memikat pasangan.
- Jujur dan berterus terang dalam perhubungan.
- Sentiasa nekad untuk bersama dengan pasangannya
- Sangat romantik pada dalaman dan bukan pada luaran(hanya pasangannya yang tahu)
- Patuh kepada pasangannya dan selalu menjaga hati pasangan.
- Kurang beremosi terhadap pasangannya.
- Amat menjaga penampilan diri dan pasangannya.
- Pasangan ideal: Lahir bulan 5,9,10,12

Mac

- Mudah menawan hati pasangannya.
- Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
- Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati
- Sangat baik dalam menjaga perhubungan
-Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
- Persaan cemburu yang minima.
- Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
- Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.
- Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.
- Suka menuduh melulu tanpa usul periksa.
- Berprasangka terhadap pasangan.
- Pasangam Ideal: Lahir dalam bulan 1,5,10,12.
- Kebanyakkan orang Eropah lahir dalam bulan ini.

April

- Individu yang amat sukar untuk jatuh cinta dan amat memilih pasangan.
- Selalu memendam perasaan terhadap individu yang dicintai.
- Sukar dan malu dalam meluahkan isi hati.
- Sentiasa ingin diberi perhatian.
- Amat cemburu dalam perhubungan.
- Kesetiaan teguh terhadap pasangannya.
- Emosi cepat terusik dan mudah terluka.
- Sentiasa menjaga hati pasangan dan pandai memujuk.
- Romantik dan terlalu romantik
- Sukar melupakan pasangan walaupun dilukai.
- Sukar berlaku curang dan amat menyayangi pasangan.
- Kebanyakan orang yang lahir dalam bulan ini boleh dianggap ‘hamba cinta’ seperti Laila, Juliet, Siti Zulaikha.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 4, 7,11,2
- Kebanyakan bangsa India yang lahir dalam bulan ini.

Mei

- Amat mudah jatuh cinta.
- Baik dan jujur dalam perhubungan.
- Pandai menarik hati pasangan.
- Perasaan cinta yang mendalam.
- Mudah untuk dipujuk.
- Kurang suka untuk sentiasa bersama.
- Mudah menerima cinta seseorang.
- Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
- Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
- Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control atau King Control)
- Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama pasangan.
- Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi tak pandai memperlihatkan.
- Ambil berat dalam menjaga hubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 6, 9, 10, 11

Jun

- Amat pandai menjaga hati pasangan sekiranya dia perempuan.
- Sukar melukai dan memahami hati pasangan.
- Mudah jatuh hati tapi terlalu memilih.
- Cerewet dalam hubungan.
- Selalu beremosi.
- Mudah merajuk dan mudah di pujuk.
- Cepat rasa bosan dalam percintaan.
- Kurang yakin dalam perhubungan.
- Selalu melindungi pasangan dari kritikan atau umpatan orang.
- Elok untuk menjadi Ibu yang baik.
- Dahagakan pujian dari pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1,3,5,8.

Julai
- Amat suka didampingi pasangan.
- Sukar dimengerti oleh pasangan.
- Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan perhubungan.
- Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
- Amat menghargai kesetiaan pasangan.
- Mengambil berat dan mengasihi pasangan
- Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap individu yang dicintai,
- Mudah terluka dan lambat untuk pulih.
- Suka merajuk dan dipujuk.
- Setia terhadap pasangan.
- Suka mendengar dan tidak suka membantah.
- Cemburu terhadap pasangan.
- Suka menilai dan menjaga perhubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 4, 6, 7

Ogos
- Tidak serius dalam perhubungan
- Mengambil mudah dalam perhubungan
- Kesetiaan di ragui.
- Pandai memujuk pasangan
- Suka memimpin pasangan.
- Romantik, Pengasih dan Penyayang.
- Kelam kabut dalam perhubungan.
- Sering bertukar pasangan
- Sukar mencari pilihan yang tepat
- Sangat sensitif dan tahap cemburu yang minima.
- Mudah meluahkan kat cinta pada sesiapa yang berkenan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1, 6, 10, 12
- Kebanyakan bangsa Bani Israel dizaman Arab Jahiliyah yang lahir dalam bulan ini.

September
- Bersopan dalam hubungan
- bertolak ansur terhadap pasangan
- Suka mengkritik pasangan
- Sangat prihatin terhadap pasangan
- Sangat sensitif dan emosi
- Pandai memahami pasangan
- Kurang menunjukkan perasaannya terhadap pasangan
- Amat memilih pasangan
- Sukar melupakan sekiranya hati terluka.
- Mudah simpati dengan perasaam dan masalah pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 3, 6,8,11

Oktober
- Amat suka berkomunikasi dengan pasangan.
- Suka disayangi dan menyayangi pasangan.
- Sopan terhadap pasangan.
- Jujur dan jarang berpura-pura dengan pasangan.
- Mudah terluka hati sekiranya pasanangan ada melakukan kesalahan terhadapnya.
- Sukar menerima pandangan pasangan.
- Emosi yang mudah terusik.
- Pengasih, Penyayang terhadap pasangan.
- Cemburu dan terlalu cemburu.
- Romantik
- Memahami pasangan.
- Pasangan Ideal: Individu ini ramai pasangan yang sesuai dengannya 1,2,4,5,8,9,10,12.
- Kebanyakan bangsa melayu yang lahir dalam bulan ini.

November
- Banyak helah dalam menghadapi pasangan.
- Cermat dan teliti dalam menjaga perhubungan.
- Amat berahsia dengan pasangan dan sesiapa.
- Degil dan engkar dengan pasangan.
- Tidak suka dikongkong oleh pasangan.
- Mudah ambil berat terhadap pasangan.
- Tidak menghargai perhubungan.
- Sambil lewa dalam perhubungan.
- Emosi yang mendalam dan tidak romantik langsung.
- Perangai tidak dapat diramal terhadap pasangan.
- Kurang menhargai pasangan dan hal-hal percintaan.
- Kurang bersama dengan pasangan.
- Pasangan Ideal: 4, 7

Disember
- Pemurah terhadap perhubungan
- Mudah jatuh cinta dalam masa yang sama.
- Tergesa-gesa dalam perhubungan
- Suka didampingi oleh pasangan.
- Benci dikongkong.
- Berbakat untuk kahwin lebih dari satu (utk lelaki)
- Suka mempengaruhi pasangan
- Curang dalam percintaan.
- Kurang berkerjasama dengan pasangan.
- Selalu cuba untuk mencari pasangan yang baru
- Mudah menipu dan tidak jujur terhadap pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 3, 9, 11, 12.


Jika anda berani, berikan komen anda serta bulan bila anda dilahirkan.
toqki nak kenal:snow20:

Teruskan bacaan anda..
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

toqki

11pm: setibanya di rumah dari perjalanan ke terengganu

lepak toqki weeeii , 3hari drive avanza sorg, dr jhr ke trgn, trgn ke jhr,....huhu:snow43:
beselah toqki kan ade bakat jd driver bas express @sombong driver bas pon xsehebat toqki, huahuahua(perasan lebih)
@nggaya
sepanjang keberadaan toqki di trgn , toqki menyempatkan juga beraya ke umah sanak sedara, sepupu sepapat , sepupu sepipit dsb. tp maaflah , toqki xsempat beraya di umah kwn2..jumpa tgh jalan, tapi xde masa nk pi umah.

Toqki berkejar sana sini bwk adik toqki yg nk pi mesir thn ni buat urusan..urusan last minute..gtula..kelam kabut jdnya:snow28:

Alhamdulilah, ada juga urusan2 yg dpt disempurnakan walaupun ada sedikit cerewetnya..tu lumrah, xsusah dulu, maka xrasa manisnya..
b'lenguh2 dahulu, b'lepak2 kemudian,(reka)


sempat lg posing...(rehat, solat di pekan pahang)


toqki mau rehat....ni bunga ros toqki beli kt pasar utk cucu2@bunga
to be contiuned~

Teruskan bacaan anda..
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU