toqki

Cuti selama 2 minggu ini, toqki dan toqwan bercadang mahu menziarahi keluarga sahabat toqwan ayat di Dikernis Mansurah. Pada mulanya kami bercadang ingin ke sana minggu depan, sebabnya minggu ini boleh digunakan untuk mengemas rumah yang masih macam tongkang pecah.


Oleh sebab ayat terpaksa pulang awal ke kampungnya, maka kami pun terpaksa jua membatalkan perancangan kami untuk minggu. Perjalanan kami dimulakan pada petang khamis 29/01/09

Terus terang toqki katakan, walaupun Mansurah, Tanta, Zaqaziq adalah tempat-tempat yang tidak berapa jauh dari Kaherah, toqki memang tak berpeluang langsung ke sana disebabkan kesuntukan masa dan pitih( fulus) so, jom cuti ini jalan-jalan cari makan istimewa bersama toqki.

Untuk sampai ke Mansurah, anda bisa menaiki tramco (van) dengan hanya L.E 9 sahaja. Van ke Mansurah boleh dijumpai samada di Mahattah (stesen) Ramsis, tapi disini sangat sukar untuk kita menjumpai tramco ke sana ( ayat kata) Lantas kami pun bergegas ke 'Abud untuk mencari tramco ke Mansurah.

Tak sampai 5minit, akhirnya ada juga tramco terus ke Dikernis. Oleh kerna, hari tersebut hari akhir sesi pengajian semester kali ini, maka berbondong-bondonglah manusia di Mahattah, dan ramai jugalah arab nak balik kampung. Memamg sibuk, memang sardin..hatta dalam tramco pun toqki dan toqwan terpaksa kongsi satu tempat duduk untuk 2 orang..huhuhu.

(Mahattah 'abud)

Perjalanan ke Dikernis memakan masa selama 3jam, lebih kurang pukul 9 malam kami selamat sampai di bandar Dikernis. Penat, lenguh dah terasa di badan kami.

(mata toqwan kepenatan, ayat pun perasan dengan kepenatan itu)

(makan malam kami)

(muka kelahap)

Makan dah minum pun sudah, yang tinggal hanya untuk tidur..ZzzzZZZz

.........


(sarapan pagi kami)

(kalau dah arab memang arab, 'isy(roti) tetap tidak beralaskan apa2 walaupun wujud 2 pinggan itu)

(cuci mulut dulu sebelum sarapan)

(ha!! siapa nak badan macam Adibah Nor, makanlah ini banyak2)

(walid( tuan rumah) pakcik ayat)

(Manzur(permandangan) Dikernis di pagi hari)


(bilik pun mahu tayang kah?)


Istimewanya arab ini, bagi mereka, tetamu adalah kemuliaan mereka, tetamu akan dilayan macam anak raja. Tempat menginap , makanan dan segalanya akan diberikan layanan yang paling istimewa dan itulah yang dianjurkan oleh Islam, berkenaan adab-adab menerima tetamu.

(koktail ini memang istimewa, air tangan toqwan) yeke???

muka ini sengaja dibuat begini

ada ke patut ambil gambar masa orang pegang hidung

ladang gandum( walid kata 2, 3bulan lagi, gandum bolehlah dituai) teringat masa di Kedah dulu, seronok bangat masa musim menuai, meriah.



kalau boleh semua tempat toqwan dan ayat nak berposing( toqki malas layan)

alaa kacang ini, masai pun ada, katanya mira tontey

pipiku makin tembam, misai pun tak cukur2..

Bukan toqki tak pernah ke pasar-pasar di Mesir ini. Cuma pengalaman ke pasar kali ini, istimewa sikit, sebab kami bersama dengan ayat, warga jati tanah Mesir ini.

Maka adalah yang tak pernah toqki dan toqwan tidak terlintas nak beli, maka dibelinya ayat ini. (Tak tensen pon, ada macam ayam berak kapur ke muka toqki dan toqwan??)

inilalah yang dimaksudkan toqki, ikan ini namanya Buri, di Malaysia, ikan ini namanya susu. Bila toqki cerita kat anak dara yang bakar ikan ini, selok dia suka. Apa taknya, panggilan susu di Mesir diberi gelaran pada ibu-ibu. Apa-apalah, tapi cerita yang nak toqki kabo ini, pasal ikan ini.

Korang nak tau tak??, ikan ini ayat beli dengan L.E 19 sekilo, terus dia hantar ke tempat bakar untuk dibakarlah takkan diberi kat orang, tanpa dibuang sisiknya, dan isi perut ikan itu...wow!!! Memang ku biasa melihat semua ini di suq thamin, tapi memang terus terang dari jauh lubuk perut ini, toqki tak hingin nak makan ikan yang dibakar arab. hahahaha. (jahat aku ini)

Sebelum dibakar, ikan itu salut dulu dengan serbuk jagung kering..dan dibiarkan sebentar sebelum dibakar..

ikan Buri dibakar

ha!! amek ko!! dah siap pun
.........................................................

makan malam kami untuk 2 orang, bukan 5 orang.

salad ini bagus untuk mereka yang mudah terkena selsema di musim sejuk
ikan Buti(talapia) di masak merah, ada juga ala-ala Malaysia

nak makan ikan petang tadi memang tak lalu, tapi bila dah rasa, soodap rupanya. Ayat bilang perut ikan tu tak dibuang sebab nak kekalkan manisnya ikan itu.. huhu..balik Malaysia, kalau aku jual kat pasar, memang sah lingkup bisnes aku.

siapa kata toqki makan gelojoh..tengok sopan je..soleh, tengoklah sopannya aku

licin ikan itu ditelan si lelaki melayu terakhir

yang ini licin juga, takkan perut tu nak dilicinkan juga..siapa nak licinkan??silalah

lauk dibahagian toqki semakin berkurangan..ada pun dibahagian toqwan macam tak luak aje

...................................

Banyak sangat pengalaman yang nak toqki kongsi... tapi toqki dah mula bosan nak menaip. Lagipun conggok lama2 depan laptop ni bisa mengundang marah toqwan..so. lain kalilah toqki sambung( kalau rajin, biasanya memang tak sambung pun)

..sekian..

Cetak Artikel Ini
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

7 Responses
  1. sape x tahu Says:

    salam.sedap ah mu jalan2.bila nk ajok aku pulok..hahaha


  2. toqki Says:

    wslm..mmg sedap jalan..mailah ikot aku g jalan gune pitih mu


  3. Mizah Says:

    seronok betul dapat jalan2..makanan pon sedap..
    kejap kelahap..kejap makan sopan toqki ni pon..hehe


  4. Sedapnya tokki n tokwan makan ikan, kat jordan ni takde peluang nak rasa ikan fresh..huhuhu. Nk makan ikan fresh kena tunggu blk mesia nnti.


  5. toqki Says:

    to mizah ; mmg sodap berjalan ni..duit pon sedap abiss..huhu..mailah jalan2 ke sini

    to suweileh family : us dan kak ina ble balik malaysia??


  6. lukpi Says:

    eceh toqki..
    sgaja bagi tamparan hebat kepada pemuda-pemuda bujang..
    ish3


  7. toqki Says:

    aku mmg sengaja bg tamparan n tempeleng kt korang

    biar kawen cpt..jgn kopel2

    dusaa.


Post a Comment