toqki

Salam

Alhamdulilah..3 hari to'ki sekeluarga 'bercuti' ke negeri kelahiran penyu. Walaupun penat, dan meletihakn tapi amat menyeronokkan sekali.

Dalam suasana cuti sekolah ni, kami mengambil kesempatan utk bercuti di negeri kelahiran ayah to'ki di marang. Di samping menjenguk keadaan teratak kami yg dibina atas tanah pusaka arwah tok to'ki.hihihi.

Cmne? Besar ke? kecik je benornye..teratak kami tu sebenarnya dibahagikan dua dgn PASTI. Ayah to'ki dah waqfkan separuh tanah pusaka tu kepada Pasti. Allah tu Maha Pemurah, mungkin ayah to'ki ikhlas waqafkan tanah tersebut, ada hamba Allah yg murah hati menyediakan pasir dan batu kepada ayah dan PASTI . Begitulah pembalasan Allah kpd hamba Nya yg melakukan sebarang amalan samada baik atau pun buruk , xsemestinya Dia akan membalas perbuatan kita di akhirat semata-mata, adakalanya Dia akan tunjuk serta memperlihatkan kesan perbuatan dan amalan kita tanpa memakan masa yg lama.

Hidup xlama, makan bukan selamanya, enjoy bukan selalu, so perlu senantiasa beringat. Beringat sehari2 , apa yg telah tangan kita lakukan, apa yg telah kaki kita lakukan, apa yg telah mata kita lakukan , apa yg telah telinga, mulut kita lakukan dan apa yg telah hati kita lakukan..

Semua pekerjaan dan amalan kita akan dinilai oleh Allah serta dihisab di akhirat kelak.

" Hari itu( Akhirat ) kami akan mengunci mulut mereka, dan kami memerintakan supaya tangan mereka berkata2 , dan kaki mereka menjadi saksi atas perlakuan , perbuatan yg telah mereka lakukan di dunia dahulu"


permandangan kg sentol patah dari surau arwah tok to'ki



pantai rhu rendang


Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man



Masjid Kristal

anak sapelah ni..


abid:" abg, ade ape kt atas tuuu"




Hero2 Che Kadir

Puteri2 Ummy ( Puteri Sulung xde)



Poyo gle mamat ni


Ayah & Ummy



-Balik-



to'ki : Rindu sokmo2 ganu kitee

Cetak Artikel Ini
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

Label:saya | edit post
0 Responses

Post a Comment