toqki

BismillahirRahmannirRahim

"Jarang sekali untuk melihat pelajar2 pengajian Islam begitu bersungguh. ini adalah hakikat. sepanjang keberadaan saya disini, mmg agak sukar untuk melihat para ustaz membawa kitab bersama2 mereka"

Saya hanya tersenyum bila membaca posting adik saya doc anas di blognya mujahid Territory



Ada juga perasaan terpukul dan terasa, cuma tak tergurislah.

Ada juga perasaan TERCABAR dengan kata-kata itu, dan hati juga merasakan ada benarnya kenyataan itu.

Realitinya tepuk dada tanya hati? Kita dimana??

TAUFIQ DAN HIDAYAH

Teringat kata-kata Us Mahadi ketika di zaman persekolahan dulu,

'nak berubah, kena terasa dulu, tak terasa , itu tandanya hati belum lagi dijentik dek nur Hidayah'.

Anda tak perlu melihat siapa dan kepada siapa yang menegur dan menasihati anda atau menilai uslub yang disampaikannya, tapi lihatlah hikmah dan mau'izah yang mahu diberikannya.

' Nak tunggu Us tu cakap, beri kuliah sesuai dengan selera kita, baru kita nak terima, memang kena tunggu ayam berjanggut dulu' katanya Us Soleh Bendahari Agung Keluarga Penuntut Terengganu

Us Soleh
(Bendahari Agung K.P.T)

Hati saya juga teringat akan kata-kata us Fuad ketika beliau mengajar kitab Al-Azkar karangan Imam Nawawi RadiyaAllahu 'anhu.

Beliau menerangkan perbezaan antara HIDAYAH DAN TAUFIQ,

Hati adalah Mahal (Tempat) pandangan Allah pada seseorang, jika tempat itu bersih suci, nescaya dimudahkan Allah kepada kita mendapat Hidayah dan taufiq.

Ramai orang berjaya mendapatkan hidayah, tapi belum tentu di antara kita yang berjaya memperoleh Taufiq selepas Hidyah.


Us Fuad menambah ;

'Hidayah itu adalah kita diberi isyarat dari Allah membezakan baik buruk sesuatu perkara

Adapun TAUFIQ, kita diberikan kemudahan untuk melakukan perkara yang baik'




MOTIVASI PADA DIRI

Kadang-kadang perasaan tercabar dan dicabar ada bagusnya dari satu sudut, dan pastinya ada buruknya dari sudut yang lain.

Bagi saya, saya lebih gemar mengambil cabaran dari sudut POSITIF sebagai pembakar semangat saya untuk saya lebih sedar dan berubah,Sebab saya pantang dicabar!!!


'Jangan CABAR saya!, saya pantang dicabar'


Malangnya juga, wujud juga di antara kita, semakin dicabar, semakin down semangatnya untuk berubah..

Dan tak mustahil bagi mereka yang dicabar makin marah dan benci pada pencabarnya jika, cabaran yang diberikan berbentuk provokasi

Oleh itu anda juga harus melihat dan menilai terlebih dahulu sebelum menyahut sesuatu cabaran ituuu. Contoh cabaran negatif, perhatikan baik-baik gambar dibawah ini;


(Sekadar hiasan)
Ini hanyalah lakonan semata-mata, tak percaya tanyalah salam

TAK TERASA DIDESAK

Ini juga mungkin kelemahan yang ada di antara kita, kadang-kadang desakan juga memainkan peranan pada individu tertentu.( Bukan semua suka, saya pun tak suka didesak)

Akan tetapi bila wujudnya suasana yang mendesak, pastinya pada ketika itu, anda pasti mengelabah, betul tak???

Cuba anda bayangkan bila anda pulang ke Malaysia nanti, anda diminta supaya mengeluarkan fatwa, atau menyelesaikan dan mengeluarkan sesuatu hukum berkenaan hukum hakam agama.

Ha?? Macam mana?? Masa tu baru hang tau nak buka kitab, tanya kawan-kawan, tanya alim ulama???

Lucu juga saya bila teringat semula gelagat kami ketika di zaman ke'anak-anakan' sewaktu menghafaz al-quran di Kelantan.

Mana taknya, kami dipaksa dan didesak, menghafaz (hafazan baru) sebanyak 4 muka sehari, serta 5 juz murajaah( ulangan hafazan lama) dengan ustaz dan waktunya kami juga dikerah murajaah sebanyak 7 - 8 juz sehari.

Suasana pengajian tahfiz di Kelantan (Gambar Hiasan)

Saya dan kawan-kawan ketika itu merasakan amat-amat terdesak, masa 24 jam yg ada dirasakan tidak memadai untuk kami menghafaz hafazan baru, serta melancarkan ulangan untuk dibacakan dihadapan us...Memang tertekan!!!




KAWAN

Pemilihan yang sahabat baik juga juga merupakan elemen yang tak kurang pentingnya dalam perubahan diri yang lebih positif.

Carilah kawan yg baik. Pilihlah kawan yang bisa dijadikan pemangkin semangat anda , contoh dan 'cermin' kepada anda.

Jujurlah pada diri dan kawan sekeliling anda.

(Sekadar Gambar Hiasan)
Dari Kanan : Soleh, Idham, Toqki, Harees

KENAPA PERLU BERBEZA??

Ketepikan perkara-perkara yang tidak penting dan kurang penting. Apa yang menjadi masalah sebahagian dari kita, seringkali saya mendengar rungutan dua kelompok ini.

Kelompok A , mereka yang disibukkan dengan amanah persatuan, diberi jawatan atau sebagainya, berungut mengenai kelompok B yang rajin serta hari-hari dipenuhkan dengan belajar dan belajar, terus dengan dunianya.

Secara tak langsung, kelompok B juga kurang berpuas hati dengan kelompok A, kerana melihat mereka terlalu mengutamakan persatuan lebih dari pengajian.

Us Syed Abdul Qadir al-Jufri pernah menasihati kami sewaktu pengajian di Madrasah Syafie'

'Kita yang telah diangkat sebagai Tholibul 'ilmi tidak seharusnya berbalah tentang perkara ini'

Us Syed membawakan sepatah ayat al-Quran dari surah A-Taubah :

"Mengapa sebahagian dari mereka tidak pergi untuk mendalami ilmu agama, dan memberi peringatan tatkala mereka kembali kepada kaumnya, agar mereka dapat menjaga diri"

Kenapa perlu ada ruang perbezaan antara kita? Tanggungjawab kita sama belajar dan mengajar..

Mutiara dan hikmah ilmu itu diperoleh dengan kita bertalaqi dan bermusyafahah ( berguru) , Sedangkan ilmu dalam pembentukan masyarakat pula dipelajari melalui pengalaman kita bergiat dalam pesatuan.

Jelas disini perbezaan antara kita pasti tidak akan wujud sekiranya kita faham kalam wahyu dari Allah S.W.T.

JOM BERUBAH, (JANGAN CARI ALASAN)

'Mesir ini sibuk sangat, hari-hari bas macm sardin, susahlah nak ke kuliah... kat kuliah pun sardin, SARDIN, SARDIN DAN SARDIN.. pening aku...macam mana aku nak belajar??'


'Ana sibuklah dengan persatuan, enta xpelah xde tanggungjawab pape, senanglah nak pi belaja mana-mana pun'

(contoh alasan tidak ada kaitan dengan mana-mana individu)

Jangan ajar diri anda beralasan,

'Nak seribu daya, tak nak sejuta alasan dan tipu daya'

Cetak Artikel Ini
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

Label:saya | edit post
16 Responses
  1. Anonymous Says:

    saya sayang toqki.. sbb die bekas ahli bait saya.. (guess who??)


  2. Menarik dan best sangat artikel ni...

    Rasa mcm terhantuk je bila baca artikel ni..wakaka

    Idham klu bleh mmg nak 'merasa'kedua2 aspek ni(persatuan n beljar).

    Mintak tulun toqki untuk mbimbing diri ini....


  3. toqki Says:

    to anonymous

    saya sayang awak jugak..saya tau siapa awak... =)

    to idham

    huhuhu...toqki xlayak membimbing us idham..hihi.
    (malu)


  4. Anonymous Says:

    hahahhha....citer zmn ngaji kt tahfiz dulu mmg meninggalkn nostalgia 1001 pahit,manis,masin....


  5. Dzuu Haniin Says:

    salam..abgku jgn berasa hati..hehe..


  6. C.N.A.C.K Says:

    ksian gmbr soleh cm gmbr org b'slh plk..
    hohohoho...



  7. anis Says:

    salam toqki...

    ur quote..

    "Mutiara dan hikmah ilmu itu diperoleh dengan kita bertalaqi dan bermusyafahah ( berguru) , Sedangkan ilmu dalam pembentukan masyarakat pula dipelajari melalui pengalaman kita bergiat dalam pesatuan."

    tak bper fhm la...
    aper maksud ilmu dalam pembentukan masyarakat dipelajari??
    aper mksudnyer yer..
    kurang jelas...


  8. amrulbulans Says:

    bongok nok mapuh en lawas,muke doh la udos,koya kemas,memang la makin tonggong jika dilihat oleh tontonan umum


  9. topex Says:

    aku stuju ngan mu mlu,tau dos mu brehi gambo pon,tapi jgn aaa sampai menjatuhkan maruoh mu sabagai sek maahad leh


  10. Anonymous Says:

    xbaik set kata gtu ke soleh...


  11. soleh Says:

    wey...guane dok puah hati nga ka nye...sape2 hok bela ak...ak ucap teima kaseh la...sin chan mentang2 muke die mcm kne langgar lori sedap plk kate ke ak....tgk la set2 salafi2 mmg dok berahi ke ahli sunnah...koya sedap...abih r sume skali..gni ke nk hidupkn sunnah...ptutla pun org dok terima mu dlm msyarakat


  12. Anonymous Says:

    soleh xbersalah beb!!


  13. C.N.A.C.K Says:

    erkkk??
    dok phm...
    gado ae??
    tuan umah mane?
    cpt settle kn


  14. tok uteh 313 Says:

    subhanallah.... artikel yang mantap. teruskan menulis untuk Islam...

    P/S: ust soleh tetap smart...


  15. Anonymous Says:

    artikel yg bagus utk beri kesedaran...


Post a Comment