toqki

Ketika saya dan toqwan sedang menunggu bas ke Husein, secara kebetulan ada sahabat saya juga turut sama menunggu bas ke Ramsis.

Kami sempat bertegur sapa, dan bertanya khabar. Al-maklumlah sahabat saya seorang ini baru sahaja bergelar SUAMI.

"Enta ada rasa menyesal tak kahwin awal zie?"



"Tak kenapa?"


"Ana tak pahamlah, ana rasa ana tak patut kahwin awal zie" katanya. Terzahir perasaan sesalan dimimik mukanya.


Agak terkilan juga bila mendengar luahan hati sahabat saya yang baru mendirikan 'masjid', apa masalahnya, apa puncanya, saya pun tidak dapat menterjemahkannya kerna pertemuan kami pada petang itu amat singkat.

Cuma beliau sempat meminta tips dari saya bagaimana mahu melahirkan 'aman' dan 'tenang' dalam rumahtangga.

Saya agak janggal bila diminta memberikan tips @ cara mewujudkan suasana tenteram dalam alam ini.

Mungkin 'persalinan baju' pengantin baru itu masih ada, membuatkan saya agak segan bercakap hal begini.



Allah SWT berfirman :

" Dan diantara tanda-tanda(kebesaran) Allah itu ialah , Dia menciptakan kamu berpasang-pasangan, dari jenis kamu sendiri, agar kamu cenderung dan merasakan tenteram padanya, dan Dia mewujudkan di antara kamu rasa kasih dan sayang .

Sseungguhnya pada demikian itu, benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi mereka yang berfikir" - ( Surah Ar-Rum ayat 21)


KOMUNIKASI YANG PALING BAIK


Tak rugi jika anda bertolak ansur dengan pasangan anda. Tidak ada gunanya anda berkeras mempertahan sesuatu yang remeh, dan bisa mengeruhkan suasana rumahtangga anda.

JADILAH :

Pendengar setia– dalam perkahwinan ikatan anda bersama pasangan bukan sahaja terikat sebagai suami dan isteri, malah lebih dari itu. Dengan itu adalah wajar bagi anda untuk mendengar apa jua masalah atau bahan cerita yang ingin disampaikan olehnya. Mendengar tidak semestinya memberikan pandangan atau nasihat. Setakat mendengar itu telah memadai!

Memahami– erm, sifat ini sukar untuk dilakukan jika kita tidak berusaha untuk mendekati pasangan kita. Tetapi jika anda cuba untuk memahami pasangan anda, tentu sahaja ia amat mudah untuk dilakukan, dan tentunya tidak akan timbul perselisihan faham.

Pujian– siapa yang tidak suka dipuji? Tentu sahaja anda juga suka dipuji. Dengan itu, jika pasangan anda melakukan sesuatu yang membuatkan anda terhibur, berikanlah si dia pujian. Dengan pujian, anda akan dapati pasangan anda lebih komited dan berusaha untuk menyelami hati anda. Itukan bagus…

Cubalah rendahkan ego anda dan berkomunikasi dengan cara yang palik baik


WUJUDKAN SIFAT KEBERSAMAAN

Kongsikanlah apa jua hobi anda bersama dengan pasangan anda. Jika anda seorang yang amat meminati kelas-kelas diluar, ajaklah pasangan anda bersama. Jangan biarkan pasangan anda bersendirian di rumah.

Lakukanlah sebarang ibadat bersama dengan pasangan anda.


ROMANTIK

Banyak perkara yang boleh anda jadikan diri anda seorang romantik dimata pasangan anda, antaranya ;

Memimpin tangan – ha… Entah mengapa setiap pasangan yang telah mendirikan rumahtangga, jarang sekali yang saling memimpin tangan di tempat awam. Sedangkan masa bercinta dulu, seolah-olah tak boleh lepas!




Saya dan toqwan pernah dinasihati oleh seseorang katanya ;

"Kita yang dah kahwin ni tak digalakkan berpegang tangan di tempat awam, hal ini akan menimbulkan perasaan kurang enak dikalangan mereka yang belum berkahwin" nasihatnya pada kami.

Saya hanya tersenyum sendirian , dah halal pun masih ada haramnya?? Bagaimana tu??

toqki : Teringat gelagat ayah ummi di Malaysia, tetap berpegang tangan walaupun diperli rakan-rakannya dan sudah berpangkat atok dan nenek!!!

Cetak Artikel Ini
Kunjungan anda amat saya hargai. Terima kasih. Komenlah dengan penuh hikmah.Gunakanlah Bahasa Melayu yang betul.Kunjungilah T O Q K I SELALU

Label:saya | edit post
13 Responses
  1. Anonymous Says:
    This comment has been removed by a blog administrator.

  2. toqki Says:

    SALAM

    pertanyaan anda akan dijawab jika anda sertakan nama anda, e-mail @ blog anda

    tq krn bertanya :)


  3. nisa Says:

    salam..
    takutnyer biler bc sal kawen nie..
    bukan mudah yer rupa2nya..
    biasanya, orng gmbrkan kahwin tue something yg pastinya 'happily ever after'..
    happy ending bg maner2 citer drama..
    uhuuhu..
    tp, actually...
    in realiti..
    byk tnggungjawab n menda yg kene jaga...
    bukan mudah i guess..


  4. Anonymous Says:

    salam..
    hm susa nye nk kawen ni..tp bg yg lps kwen bru nk pk baek buruk,udah trlmbat la ye..pk la b4 wt 1 kputusan..
    hurm..


  5. Anonymous Says:
    This comment has been removed by a blog administrator.

  6. Anonymous Says:

    salam

    minta mencelah, toqki xpyh layan org mcm kat atas ni, dia dengki tuuu...


  7. kalo nak balik mlysia, kawin..pon perlukan fulus gak..kan?


  8. Dr Marami Says:
    This comment has been removed by a blog administrator.

  9. toqki Says:

    komen dr marami terpaksa didelete atas sbb2 tertentu

    sori ye marami mucuk, tq sudi memberi komen:)


  10. Dr Marami Says:

    hohoho... ana nk jadi berani macam enta.. berani bersuara bende yg benar.. sory kalu komen ana tu menyinggung perasaan toqki dan toqwan.. -peace- cyg toqki... huargh3...


  11. Anonymous Says:
    This comment has been removed by a blog administrator.

  12. toqki Says:

    terlalu ramai yang memberi komen tanpa nama..
    saya terpaksa delete komen anda.

    anda tak perlu takut untuk tampil dengan nama
    anda..

    Komenlah dengan penuh HIKMAH.


  13. Mintak tunjuk ajar tokqi untuk membina rumah dan tangga ni...huhu

    Takutlah plop wase...wakaka


Post a Comment